Historisk vinst!

2019-10-26 i Allmänt

Första poängen bärgad efter vinst mot Team Clan BK med 13-7

Det blev en historisk dag i Ludvika Bowlinghall då LBK för första gången någonsin tog poäng i Elitserien genom att besegra SM-tvåan och storfavoriten Team Clan BK med hela 13-7 (6628-6576)!

Ett avspänt LBK gick bara ut och lekte bowling denna gång - man hade ett bra snack inför matchen där man bestämde sig för att gå ut och ha lika roligt som har haft på banorna de senaste säsongerna och det gav minsann frukt. Det här var ju inte en match man skulle vinna (det väntar viktigare matcher längre fram) och kunde därmed spela betydligt mera avspänt än tidigare matcher. Inledningen på matchen blev långt bättre än man presterat hittills. Visserligen blev det en rackarysare till match men den här gången höll man ihop spelet när det som bäst behövdes.

Första serien vanns med 4-1 och det efter att ha vunnit ett bord med tre käglor och totalen med ynka två käglor. Andra serien har varit ett problem för LBK-arna men så blev verkligen inte fallet denna gång, man vann även den med 4-1 efter att i mitten av serien haft ledningen med hela 5-0. Således hade man ledningen med 8-2 när halva matchen var spelad och man såg att chansen började hägra om en oväntad poäng inför den kritiska och oerhört jämna och dramatiska tredje serien. Den blev väldigt böljande kan man väl säga, Clan tog snabbt en stor ledning på ett bord och LBK-arna hade en liten men ändock ledning på två bord. Det blev lite darriga armar både på hemma- och bortaspelare - i absolut sista rutan lyckades Dennis och Daniel bärga även ett tredje bord med endast en ynklig kägla och segern var därmed säkrad med 3-2 till en ointaglig ledning med 11-4 inför sista serien. Ett stort jubel bland hemmaspelarna och månghövdade publiken naturligtvis. Fjärde serien bara spelades av och förlorades med 2-3 men det gör ingenting denna stora dag i LBK's snart 50-åriga historia!

Serie 1 1650 4 1648 1
Serie 2 1709 4 1564 1
Serie 3 1701 3 1745 2
Serie 4 1568 2 1618 3
Resultat 6628 13 6575 7

Matchbäst var Andreas Karlsson med 936 (även Oskar Wirefeldt i Clan hade 936), tätt följd av Tomas Norgren 905. Magnus Lindkvist slog 879 och i par med Andreas vann de dessutom sina fyra matcher vilket de var ensamma om.

Men framförallt vill jag denna gång lyfta fram LAGET som tillsammans bärgade hem den historiska segern! Kan man göra om detta även framöver kan det bli en säsong att se fram emot.

Bowling är kul!

Tabell Elitserien