Bowlinghallen

2016-08-15 i Allmänt

Bowlinghallen kommer att drivas av Ludvika Bowlingallians

Det är många som har funderat och efterfrågat information om bowlinghallens framtid. Även om det inte finns svar på allt ännu så kommer här en kort redovisning på aktuell status.

Klart är att Ludvika Bowlingallians kommer att driva hallen. Kontraktet är påskrivet från alla parter och är giltigt från 2016-07-01 och lite mer än tre år framåt. Vi hyr alltså hallen från Ludvika kommun som i sin tur hyr den från ett kommunalt fastighetsbolag.

Ludvika Bowlingallians (hädanefter kallad LBA) hade efter flera års träda en nystart med ett årsmöte i början av juli. Förutom att välja in LPBK (pensionärerna) i LBA valdes även en ny styrelse:
Tommy West, ordf
Roger Öbrell, sekr
Hans Gerlström, kassör
Sten-Ove Jansson, ledamot
Ronny Dahlström, ledamot
Tommy Suominen, ledamot
Börje Granholm, ledamot
Nils-Göran Forsmark, suppleant
Kurt Simonsson, suppleant
Peter Igelsjö, suppleant

Nya stadgar har tagits fram och ansökan om medlemskap hos Riksidrottsförbundet (så vi får medlemsskap samt en egen hemsida via idrottonline) har skickats in. De går igenom både protokoll och stadgar innan vi blir godkända.

Vi kommer att ta extern hjälp vad gäller löner, redovisning, bokslut, revision etc och har en muntlig överenskommelse med en extern redovisningsbyrå. Förhoppningsvis kan vi skriva kontrakt med dem i denna vecka.

I förra veckan hade vi en extern besiktning av maskinerna i bowlinghallen. Det föll väl ut med endast några små åtgärder kvar. Besiktningsmannen gav ett mycket bra betyg till Claes och Magnus för deras serviceåtgärder under sommaren - rent, snyggt, prydligt. Vi kommer att ta över en hall med nyservade maskiner vilket känns väldigt bra. Därefter skrevs kontraktet på och det blev helt klart i fredags eftermiddag i förra veckan.

Det som alla funderar över är ju naturligtvis när hallen kommer att öppnas. Förhoppningsvis väldigt snart är mitt diplomatiska svar. De som jobbade i hallen har fått nya jobb i kommunen och med kort varsel försöker vi hitta både temporära och mer långsiktiga lösningar. Målsättningen är att ha två heltidsanställda i hallen samt att klubbarna själva kan ta hand om klubbträningarna samt kanske en del på helger etc. Detta innebär att viss utbildning måste ske för 3-4 st per klubb, en del andra frivilliga insatser måste kanske också göras. Just nu jobbas med ett tidsschema för att dels omedelbart komma igång med klubbträningarna och dels bemanning för de första seriematcherna. Rekrytering av fast personal pågår och jag kan väl avslöja att vi är halvvägs där... men vi har ju naturligtvis uppsägningstider att ta hänsyn till också innan vi kan gå all-in vad gäller öppettider.

Dessutom saknas en del annat också som vi just nu försöker få på plats innan vi kan öppna såsom kassamaskin, kassasystem med "black-box" (krav från skatteverket) samt kortläsare. Vi behöver skaffa telefon+nytt telefonnummer, internetuppkoppling etc.

Att-göra listan är lång, prioritering är A och O och vi gör vad vi kan för att få rull på detta så snart som möjligt.

Om ni har frågor/funderingar så är ni naturligtvis välkomna att kontakta oss, men vi försöker att få ut informationen samlat. Förhoppningsvis har LBA snart en egen hemsida, vi har även Facebook-grupp för de som är intresserade.