2009-04-25 A-laget klara för Allsvenskan!

10-10, 11-9

Första matchen mot Sturebys farmarlag i Gävle Bowlinghall blev en mycket märklig match. LBK rivstartade med 3-2 (1675-1572) och hade faktiskt bud på 5-0 - en match förlorades med tre käglor och en med 13 käglor. I andra serien var det bara ett lag på banan, LBK fullständigt krossade Sturpan med hela 5-0 (1632-1449) och det såg ut att bli en mycket enkel match för ett heltänt LBK. Men det gick nog lite för lätt ändå och sådant straffar sig (när ska man lära sig?), förlust i tredje serien med 2-3 (1609-1614) - lite onödigt kändes det som ändå. Man ledde dock med betryggande 10-5 och en vinst var inom räckhåll. Aj, aj, aj - vad hände i fjärde serien? En chockerande förlust med hela 0-5 (1544-1641) - ofattbart nog slutade matchen därmed oavgjort 10-10 (6460-6276).
Bäst i LBK var Tommy Gustavsson 945, Magnus Lindkvist 855 samt Olli Leino 824.

Efter en kort paus startades match två och nu märkte man att samlingen och peppningen i pausen hade gett verkan. LBK spelade återigen mer beslutsamt och tog ledningen med 3-2 (1641-1558) i första serien. Av bara farten tog man hem den andra serien med 4-1 (1667-1624) och segern kändes inte så långt borta. Men snälla nån - det räcker ju inte att bara ställa ut skorna! Förlust i tredje serien med 1-4 (1562-1586) kom givetvis (hör du det Pajen?) som ett brev på posten. Ärligt talat var det nog kanske så att kvalnerverna började spöka - det var många som visade prov på detta i båda lagen. Fjärde ronden blev kanske inte så där riktigt spännande som man hade väntat sig - båda lagen tog tidigt ganska stora ledningar på två bord var. Avgörandet kom att handla om vem skulle ta hem totalen och redan innan slutrutan stod det tämligen klart att LBK skulle vinna den nödvändiga återstående poängen. 3-2 (1620-1548) gav totala 11-9 (6490-6313) till LBK och avancemanget till Allsvenskan blev därmed klart för Ludvika BK.
Egentligen vill jag nämna hela LAGET för en sådan här insats, men kan oxå konstatera att rutinen fäller avgörandet i sådana här täta och nerviga matcher. Se bara här: Hans Gerlström 868, Tommy Gustavsson 856 samt Thomas Nordenson 838.

Tabell och matchprotokoll hittas här: Slutspel till Allsvenskan

Ludvika BK har under säsongen smygit sig fram till den här positionen. Man har blandat resultaten med både rejäla toppar och en del tämligen usla matcher. Onekligen fick man en tämligen lätt resa mot ett halvt Edsbyn i första kvalmatchen förra helgen och ett möjligen något åderlåtet Stureby i dagens finalmatch. Men jag anser ändå att man har förtjänat en plats i nästa års Allsvenska, det gäller att vara som bäst när det gäller - och det har man bevisat. Att vara världsmästare på hemmaplan betyder ingenting när det drar ihop sig.
Nu är det bara att hoppas på att man kan behålla nuvarande lag och fler ser möjligheten att få spela Allsvenskt spel i ett LAG som präglas god kamratskap, ödmjukhet och kärlek till bowling.

Dessutom hoppas jag att kommunen inser värdet av LBK´s prestation och omedelbart hittar pengar till:
- Nya klotreturer
- Ny scoring (on-line tack!)
- Nya laminatbanor

Nu njuter vi av det här en stund innan vi börjar satsningen mot nästa säsong.