2006-04-07 Inför helgens seriespel 8-9/4

Avgörande matcher för Farmar-laget, måste vinna för att hålla spänningen vid liv.

F-laget har fortfarande en liten men fullt möjlig chans att ta kvalplatsen. Man måste börja med att besegra BK Tor (som nu innehar kvalplatsen med 18 poäng, LBK-F har 13 poäng) i Skutskär på lördag morgon, därefter måste man besegra BK Craft i Söderhamn på eftermiddagen. Det räcker inte med det, i sista serieomgången 22/4 spelar BK Tor mot Siljan BK i Orsa Bowlinghall klockan 10.00 på morgonen. En sak vet vi - det är få lag som lyckas ta poäng mot Siljan i den hallen... och skulle LBK-arna vinna lördagens båda bortamatcher och Tor förlora mot Siljan hamnar avgörandet helt i LBK-arnas händer, eftersom LBK-F och Tor möts i absolut sista matchen i Ludvika senare under den eftermiddagen. Spekulationer naturligtvis, men scenariot bygger på att LBK-F tar sista chansen och faktiskt ser till att vinna lördagens båda bortamatcher. Gissa om det är ett taggat lag som åker iväg på lördag morgon (samling 8.00)! Matchen i Skutskär börjar 11.40 och i Söderhamn 16.40.

A-laget har redan förbrukat alla chanser, söndagens hemmamatch mot Sigma BK klockan 11.00 (samling 10.00) är därför betydelselös för LBK-arna. Man har enbart hedern att spela för. För Sigma är det dock en oerhört viktig match då man fortfarande har chansen att ta antingen kvalplatsen eller till och med en av direktplatserna till höstens Allsvenska. Gefle BwK lär ha ett visst intresse av att LBK kan lugga poäng av Sigma. LBK kommer att göra vad man kan för att inte påverka tabellen i en eller annan riktning, starkast möjliga lag således.

Notera även de intressanta diskussionerna på GBwK's hemsida... Ungtuppen i GBwK som triggar igång det hela nöjer sig uppenbarligen inte med inägg enbart på deras egen hemsida, se "Diskutera".

För att hålla er lite på halster har eder skribent för första gången sedan hösten 2002 bestämt sig för att mörka matchuppställningarna till strax innan matchdax. Vad sägs om det?