2006-04-02 A-laget chanslösa mot BK Trol

Storförlust: 4-16

Det är bara att konstatera att LBK inte riktigt räcker till mot de allra bästa lagen i kvalserien. Men samtidigt ser man också att skillnaden inte är så stor som man kunde tro. Med lite mer rutin och kyla i avgörande lägen så kan man hänga med - om man samtidigt justerar spelet något. Lite mer fart i klotet behövs onekligen för att öka antalet strikar och eliminera antalet hål, spärrspelet måste bli betydligt bättre och dessutom får man inte börja hänga med huvudet när det går emot i några rutor. LBK-arna är medvetna om detta och undertecknad tror att man redan under nästa säsong kommer att bevisa att man har haft nytta av vårens kvalseriespel. Vi ser redan fram emot hösten!

Lördagens match mot serieledarna kändes som ett bevis på ovanstående teser. Trolarna hade förlorat i Borlänge mot DBS-arna med 15-5 och kom därmed till Ludvika med ett lag som hade gett sig sjutton på att nu ska de bara vinna.

Trots bra spel av LBK-arna förlorades första ronden med 1-4 (1668-1695), Matta och Hacke fick ihop 459 och förlorade med 41 käglor, Tommy och Rikard hade 435 och förlorade med 33 käglor... Här ser man klasskillnaden, små detaljer i spelet avgör. Undertecknads 8-10 i ruta 8 och uppföljaren 7-10 i ruta 9 - trots fickträffar! - blir avgörande bevis, lite mer fart och fingrar och vi hade kunnat ta det bordet.

Andra ronden blev spelmässigt betydligt sämre för hemmalaget, 1-4 (1544-1650) och uppförsbacken än brantare.

Tredje ronden var rena katastrofen för LBK, ingenting stämde och huvuden hängde: 0-5 (1459-1621). Rena kalabaliken utbröt inför sista ronden - ty det var alltför många som ville sätta sig på läktaren istället... (sånt får inte inträffa - kollaps hos både spelare och coach).

Trots den korta viller-vallan hos hemmalaget så gjorde man ändå en uppryckning i sista ronden och vann två bord, 2-3 (1581-1730) gav totala 4-16 (6252-6696).

LBK's bästa spelare för dagen var Magnus Lindkvist 934, Hans "Hacke" Gerlström 865 samt Tommy West 788.

BK Trol imponerade med sin toppar. Bengt Andersson 973, Tony Mankowitz 970 (med 180 i sista serien, hur glad var han...) men de överskuggades ända av glade inhopparen Jan Abelin som i sista serien klämde i med en 300-serie på bana 3-4! Tolv klockrena träffar i strikefickan. Glädjen Jan visade för detta var i klass med ett avgörande mål i en  TV-pucksfinal, det är bara njuta och gratulera!

Matchresultat och tabell hittas här.